A Sportruházati szakértőd, már 10 éve
Ingyenes szállítás 20 000 Ft felett
+36 20 411 4999
Kapcsolat

Futás nyáron: tippek és tanácsok

Mire érdemes figyelni, ha nyáron is a futást választjuk?



A futás igazi kihívás a forró és párás napokon. Még azok is küzdenek a környezeti tényezőkkel, akiknek a futás valódi életforma. A nagy hőségben a legtöbben sokkal szívesebben hűsölnek a lakásban, vagy a vízparton, pedig néhány alapvető óvintézkedés szem előtt tartásával ugyanúgy hódolhatunk kedvenc sportunknak a nyári időszakban is, mint az év többi napján. 

Annak érdekében, hogy minimalizáljuk a forró nyári napoknak az edzésre gyakorolt negatív hatását, ütemezzük a futást a kora reggeli, vagy a késő esti órákra, amikor nem tűz a nap. Allergiások számára az esti edzés javasolt, ilyenkor alacsonyabb a pollenkoncentráció.

Mindenképp válasszunk megfelelő ruházatot. Fontos, hogy könnyű felsőrészt és jól szellőző nadrágot viseljünk futás közben, amik szellőzőnyílásokkal, vagy hálós részekkel rendelkeznek. Lehetőség szerint világos színű sportruházatot válasszunk, semmiképp ne feketét. A megfelelő technikai ruházat elősegíti az izzadáson keresztül történő hőcserét, elvezeti a nedvességet, gyorsan szárad, így javítja a hőérzetünket. Nagyon sokat számít egy jól szellőző, jó minőségű sportcipő, és egy rövid zokni, ha ilyet viselünk, a lábfej is könnyebben hűl le. A fejünkről sem szabad megfeledkezni, sapka, vagy kendő nélkül ne induljunk útnak. A kánikulában akár be is nedvesíthetjük, hogy csillapítsuk a hőségérzetet.

Magától értetődik, hogy különös figyelmet kell fordítani a folyadékpótlásra a forró időszakban. Bár a szükséges folyadékmennyiség a testtömegtől, a hőmérséklettől és az edzés intenzitásától is nagyban függ, általánosságban elmondható, hogy nagyjából fél liter vizet kell inni futás előtt és ugyanennyit minden lefutott óra után, így a szervezet megfelelően hidratált marad. Legjobb, ha odafigyelünk a szervezet jelzéseire, és azonnal iszunk, ha szomjasnak érezzük magunkat.

A nagy melegben lassítsunk a tempón, ilyenkor ugyanis a szívnek nehezebb dolga van, magasabb lehet a pulzusunk a megszokott ütemben. Figyeljük testünk jelzéseit, és nyugodtan iktassunk be sétálószüneteket, ha szükséges.

Legyünk körültekintőek a helyszín kiválasztásával kapcsolatban is. Városon belül a hőmérséklet általában magasabb, mivel a beton és az aszfalt több hőt tart meg. Az árnyékos, vagy vízhez közeli területek viszont zöldebbek, és hűvösebbek. Ha van rá lehetőségünk, fussunk a városon kívül, erdős környezetben, illetve tó, folyó, vagy tengerpart közelében. Ez nem csak a hőérzetünkön javít, de a festői környezet a lelkünknek is jót tesz. Akárhová is indulunk a napfényvédőről sosem szabad megfeledkeznünk.

X
ITT DOLGOZTAM, BESSENYEI BELA